Wat kan ik doen aan verdriet zonder reden?

'S avonds als ik in bed lig voel ik me verdroetig en snap ik het leven gewoon niet meer. S ochtends als ik wakker wordt is dat nog even, maar dan verdwijnt het verdriet wel. Ik heb nog nooit echt wat heftigs meegemaakt, dus ik weet niet waarom ik me zo rot voel s avonds. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Psyche
2K
Antoni
4 jaar geleden
Hoe oud ben je? Zit je in de puberteit (10-18 jaar)? Of zit je in de overgang (48-55 jaar)? Dan kunnen dat soort stemmingswisselingen veroorzaakt worden door je hormonen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Wat doe je op een gemiddelde dag? Ga lekker wandelen of sporten als je dat niet doet, van de hele dag binnen op de bank hangen word je ook niet vrolijk.
MarBet
4 jaar geleden
Als dit zo nu en dan is, is er niets aan de hand. Iedereen voelt zich wel eens iets minder prettig. Maar als dit elke avond zo is en gedurende een langere tijd, dan is er misschien toch wat meer aan de hand. Het is niet zo dat je per se iets heftigs meegemaakt moet hebben om je zo te voelen. Wel ligt er waarschijnlijk iets onder, iets dat jou het gevoel geeft dat er iets niet helemaal goed is. Het kan je helpen hiervoor een paar gesprekken te hebben met een psycholoog of maatschappelijk werker. Je kunt dan ontdekken wat de oorzaak is en dan kun js er ook iets aan doen. Veel huisartsenpraktijken hebben tegenwoordig praktijkondersteuners waarmee je hierover in gesprek kan. Misschien heb je daar al voldoende aan, en anders kunnen zij je verder helpen door je door te sturen.

Antwoorden (1)

Als je nu leeft maak je sowieso iets heftigs mee.... We zijn allemaal bang voor onze eigen gezondheid en / of die van de mensen van wie we houden, we zitten met heel veel mensen soort van opgesloten - niet naar school of werk kunnen, niet gewoon op bezoek bij vrienden en familie - we kunnen niet naar onze sportclubs, ons koor, onze andere clubjes en bezigheden. Kortom: we hebben gewoon nét wat minder afleiding dan anders. Als het je lukt: laat het gevoel er gewoon zijn, sta er even bij stil, en ga dan weer verder met waar je mee bezig was.