Wat is de toename van calorieën bij frituren?

Stel, je hebt een onbereid product van 200 kcal. Hoeveel calorieën bevat dit product na bereiding in een frituurpan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21.9K
bamibal
12 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel vet het product absorbeert. Dat kan enorm verschillen.

Antwoorden (2)

Dat hangt heel erg af van het product. Een gefrituurde frikandel bevat nauwelijks meer kcalorieën dan een niet bereide uit de diepvries (259 tegen 241 per 100 g), terwijl voorgebakken patat frites na bereiding meer dan dubbel zoveel kcalorieën telt (311 tegen 129 per 100 g.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke. Dus ik kan eigenlijk nooit van tevoren 'uitrekenen' wat het aantal calorieën na bereiding is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitrekenen wordt moeilijk door de vele factoren die een rol spelen (product, temperatuur, al dan niet al verzadigd van vet etc.) Je kunt, net als ik de NL Voedingsmiddelentabel Online (zie link) raadplegen. Die geeft natuurlijk een benadering van wat er in jouw keuken gebeurt maar is wel redelijk betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt! De waarden op voedingswaardetabel gaat dus over bereid voedsel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij veel voedingsmiddelen kun je kiezen, bereid of onbereid. Door ze allebei aan te vinken kun je heel mooi vergelijken.
Er zijn 3 voornamelijke factoren die het aantal calorieën van een product bij het frituren beïnvloeden:

1) Gewoon de hoeveelheid frituurvet dat het product opneemt.
2) De hoeveelheid vet die het product verliest. Ja, ja, klinkt gek, maar als je b.v. vis frituurt, een deel van het visvet smelt weg en eindigt in je frituurolie -dat kan je zelfs ruiken- waardoor het uiteindelijke product zelfs minder calorieën kan bevatten dan vóór het frituren!
3) Het kookproces heeft invloed op de verteerbaarheid van levensmiddelen, en in de regel kan je lichaam meer nutriënten halen uit gekookt voedsel dan uit rauwe, dus het aantal calorieën die je lichaam kan gebruiken zal enigszins toenemen door het bakproces.

Met afstand is 1 de belangrijkste factor, en zoals Keesvi in zijn antwoord heel terecht omschrijft, zijn er enorme verschillen tussen verschillende producten.
Een uitstekende richtlijn is inderdaad de site van voedingswaardetabel. Aanrader!